Bevezetés a  helyes meditációba

Bevezetés a helyes meditációba

Manapság sokan meditálnak, de csak keveseknek sikerül. A téves elképzelések okozzák a sikertelenségek 99%-százalékát véleményem szerint. Amikor valami megtetszik a meditációban, vagy hallunk olyan eredményeket amiket mi is elszeretnénk érni, akkor belevetjük magunkat. Jobb esetben némi pihenés és relaxáltság lesz az eredmény, aztán feladjuk, mert nem értünk el olyan eredményeket, amiket vártunk. Ilyenkor csalódásunk a meditációt egy olyan kontextusba helyezi, ahol fontossága egyre csökkenni fog. Sajnos nem vesszük észre ilyenkor, hogy saját tudatlanságunk okozta az eredménytelenséget.

Mi is a meditáció valójában?

Számtalan féle módszer és változat létezik, egyiket sem fogom a másik alá vagy fölé sorolni, viszont mindnek van néhány közös vonása. Mielőtt belekezdenénk valami speciális módszerba, az alapok elsajátítása lenne a legmegfelelőbb kezdet, amiben felismerjük azt, amire mindez épül és később mindnek a közös vonása lesz.

A téves nézetek, amik a meditációt biztosan sikertelenné teszik

  • Túl sok gondolkodás
  • Gondolatnélküliségre törekvés
  • Boldogság megtapasztalására törekvés
  • Mindenkit szeretni kell
  • Testen túli élmény elérése
  • A testi érzetek megszüntetése
  • Látomások látása
  • Egészségesebbé válás
  • életünk problémáinak csökkentése
  • Harmadik szem kinyitása
  • Stressztől és gondoktól mentesülni

Még sorolhatnám a sokféle helytelen hozzáállást és motivációt, amivel bele szoktak kezdeni a meditációba az emberek. Sajnos mind ugyanazon probléma miatt válik tévúttá, ha nincs mesterünk/gurunk aki támogat az utunkon és segít elkerülni a téves nézeteket. Aki önállóan kezd bele a meditációba, már eleve nagy fába vágta a fejszéjét, így nagyon össze kell szednie magát, hogy a tévutak sokaságából kikerüljön.

A helytelen hozzáállás okoz minden bajt, helytelen hozzáállással sajnos nem lehet haladni és eredményeket elérni. A helyes hozzáállás pedig még hozhat olyan eredményeket is, amik fentebb le lettek írva, hogy tévutak. A helyesen végzett meditációnak vannak mellékhatásai, amik a következők lehetnek.

A helyes meditáció lehetséges mellékhatásai

  • Kevesebb gondolat
  • gondolkodás nélküli jelenlét
  • Határtalan boldogság
  • Határtalan szeretet, együttérzés
  • Valódi érzetek, érzékelések
  • Fényszerű látomások
  • Az egészség megerősödése
  • Az élet problémáinak megszűnése
  • A bölcsesség szem kinyílása
  • Mentesülés a szenvedés különböző megjelenéseitől.
  • Az “Én” fontosságának megszűnése

Ha ezt a felsorolást összevetjük a korábbi téves nézetekkel, akkor láthatjuk, hogy nagyban hasonlóságot mutatnak egymással. Hogyan lehetséges ez? valami nincs akkor rendben, mert mindkét helyen nem szerepelhet ugyanaz? De, pont itt kezdődik a sokat hangsúlyozott helyes nézet, mint a kezdetek alapja. A nagyon hasonló dolgok még nem jelentik azt, hogy ugyanazt takarják. A helyesen végzett meditációnak nem lehet törekvés vagy valaminek elérésére irányuló vágy az alapja. Bármilyen szép célt találtunk magunknak, ha vágyunk által vezérelve kezdünk bele, biztosan sikertelenség lesz az eredmény ami évekig eltarthat. Ugyanígy ha valamit megszüntetni kívánunk és ezzel vetjük bele magunkat akkor is ugyanez fog történni.

A meditáció nem kereskedelem, hanem ajándékozás

A meditáció egy várakozás, egy felkészülés amiben nincsenek irányok, nem lehet üzletet kötni, hogy ennyi befektetett valamiért cserébe, majd annyi jutalom jár. Nincsenek jelen az anyagias világ szabályai. Viszont egy másik világ törvénye jelen van, ami azt okozza, hogy olykor ajándékok jelennek meg, olykor amikor kellően nyitottak vagyunk a befogadására, boldogság jelenik meg. Ezeket nem mi értük el és nem is birtokolhatjuk. Ez az alapelemünk, a lényünk magja. Nem elérni kell, hanem hagyni kibontakozni. Tehát nem működtethetjük üzletszerűen a belső eredendő természetünket. Nincs üzletelés, adok kapok egyezség. Fel kell adni az ilyen szemléletet. A gyakorlás önmagáért kell történjen, nem a kapás eredményeiért. Nincs benne érdek. Nincs benne vonzás vagy taszítás de közömbösség sem.

Ne gondolkozzunk hát, mert lehúz a fejünk. Ne veszítsük el a testet, mert a részünk és a helyes meditáció a testben (is) történik, testi érzetekkel, légzéssel. Nem kell meghaladni semmit és nem kell elérni semmit. Egyszerűsége a nehézség benne egyedül. Mindent hagyj abba és várj úgy hogy a várakozást is abbahagyod. Ez a nyíltság tiszta és helyes állapota, amiben megjelennek majd tapasztalatok, önmagad megismerésének első igazi mérföldkövei. Általában ezek a tapasztalatok, amik teljesen megváltoztatják az embert, mert először találkozik önmagával ahelyett, hogy csak gondolkodna róla vagy vágyait és illúzióit látná bele. Pusztán önmagunknak lenni ezt jelenti, hogy megállunk gyártani az illúziószerű elképzeléseinket magunkról. Önmagunknak lenni tehát nem az, hogy mindent megengedünk magunknak, ami eszünkbe jut és megyünk utána.

A helyes meditáció első lépései

Válasz egy helyet és időt magadnak, amiben leülsz kényelmesen, de egyenesen és lélegzel, hagyod a tested, hagyod az érzelmeidet és hagyod a gondolataidat leülepedni. Ahogy az iszap felkavarása után a víz magától kitisztul.

A semmit csinálásnak két oldala van addig amíg eggyé nem forr:

  • Nem hozol létre semmit, nem mozdulsz semmilyen késztetésre, sem testtel, sem beszéddel, sem érzéssel, sem gondolattal.
  • Minden ami magától megmozdul, magától jövő gondolat, érzelem, vagy mozdulat, tudatosan nem folytatod, nem ítéled és nem zavartatod magad tőle. Ami jön vagy beugrik, azt is hagyd, nem menj vele, de nehogy bánkódj miatta, azt gondolva hogy hibáztam mert ezek megjelentek.

A tökéletesség meditációjában nincs baj a megjelenő képekkel gondolatokkal, csak maradj tudatos abban, hogy ne vigyenek magukkal, ne tüntesd ki figyelmeddel őket, mert azok táplálják az elterelődést és vonják el tudatosságod.

Ezt a két oldalát a semmit tevésnek éld át, nem fenntartás ez, mert a fenntartás erőt igényel, ehhez nem kell erő, ebben csak átélése van annak ami önmagától van.

Gyakorlásod legyen napi és rendszeres, ha elérted a negyed órát, akkor a rendszerességet javítsd, azután növeld az időtartalmat tetszés szerint egyre hosszabbra. Amikor könnyedén ülsz így naponta egy órát akkor elérted hogy kezdő legyél és végre kezdj el keresni egy gurut/mestert aki segít majd neked a tovább haladásban.

Remélem és kívánom, hogy segít ez az írás mindeninek aki a meditáció avagy az önismeret előbb utóbb úgyis elkerülhetetlen útjára lép. Fejlődjön minden lény a helyes úton, mentesen minden tévelygéstől!