Sundoor

Jang Cheng Fu

(1883-1936)

A Taiji Quan máig egyik legismertebb és leghíresebb mestere. Ő alakította át a Taiji Quan-t egy mindenki számára elsajátítható gyakorlattá, és ő kezdte el a mindaddig féltve őrzött harcművészetnek a széles körű tanítását. Életét és munkásságát máig legendák övezik, de tanítványai és ismerői megegyeznek abban, hogy korának egy félelmetes és hatalmas erejű, legyőzhetetlen harcművésze volt.

10 Alapelv

A gyakorlás elengedhetetlen feltétele ellenőrizni a helyes külső és belső folyamatokat. Ehhez nyújt nagy segítséget Yang Cheng Fu 10 fontos pontja, vagy alapelve. Aki A Taiji Quan művészetét gyakorolja, ezekben a legjobb kell legyen. Az alábbi fordítás angolból és kínaiból a saját tapasztalataim és megfogalmazásom által készült.

Az éberség felfelé kiterjed, a fej tartása könnyed és természetes.

1. – Xu ling Ding Jin – 虛 靈 頂 勁
A természetes tartás azt jelenti, hogy nem alkalmazunk fizikai erőt az emeléshez vagy döntéshez, ne okozzon blokkot az izmok feszülése. A fej könnyeddé válik a gondolatok nem terhelik, ebből következik egy nyitott tágas emelő érzet. Nem az érzetet kell létrehozni, hanem a helyes feltételeket megteremteni az érzet létrejöveteléhez. A fejet a törzs forgatja.

A hát kiterjesztése, a mellkas leengedése.

2. – Han Xiong Ba Bei – 含胸拔背
A hát kiterjed és egyenes, a mellkas lesüllyed. A Qi az alsó központba gyűlik elől, hátul pedig kiterjed. Yin és Yang elkülönül a törzsben. Az izmok nem feszülnek sehol, különösen fontos elől ellazítani. A gerinc felfelé és lefelé terjeszkedik.
(A mellkasnál a Qi süllyed le igazából, minden más nyitott és akadálymentesen szabad; kiegészítés: 2022.05.03.)

Ellazított derék.

3. – Song Yao – 鬆腰
A törzs mozgásáért a derék felel, könnyeden és lazán kell mozognia. Innen ered a Qi. Ha a derék laza, könnyen lejut a lábakba is és stabil lesz az állás. A rossz állást sokszor a merev derék okozza. Az ellazított derék nem azt jelenti, hogy teljesen elengedjük,  csak azt, hogy a mozgása könnyed és akadálytalan.

Súly és súlytalan váltakozása.

4. – Fen Xu Shi – 分虛實
A lépés súlyos és súlytalan lábak lábak váltakozása, így könnyed és gyors lesz a mozgás. Egymást váltják, egyszerre vannak jelen egyensúlyt teremtve és folyton váltakoznak. Megkülönböztetődik az igaz és hamis, a hiány és túlzás, teli és üres, laza és feszes, lényeges és lényegtelen. Ezek nem csak a lábakra vonatkoznak.

Lesüllyesztett vállak és könyökök.

5. – Chen Lian Zhu Zhou – 沈肩墜肘
A könyökök lefelé terjednek, vállak lazán lesüllyednek mint a testsúly. A Vállak és a könyökök sosem emelkednek. Ez nem lefeszítést jelent, hanem ellazítást ami aktív de erőlködéstől mentes.

A szándék használata erő helyett.

6. – Yong Yi Bu Yong Li – 用意不用力
A szándékkal vezetjük a Qi-t, nem fizikai erővel. A test legkisebb részének mozgása hatással lesz az egészre. A testnek egészként kell mozogni, áramolni. Ne a testrészeket mozgassuk hanem a szándék vezesse a Qi-t, így nem keletkezik blokk a testben. Ha hosszú ideig így gyakorlunk a belső erő megvalósul.

A test alsó része irányítja a felsőt.

7. – Shang Xia Xiang Sui – 上下相隨
A stabilitás a lábakból ered a derék irányítja és a kezekben fejeződik ki. Az egész testnek, alsó és felső résznek összhangban kell lennie, de a lábakból gyökeredzik és terjed ki felfelé. Ha valamelyik résznél megtörik az összhang, minden felborul.

Belső és külső egyé válik.

8. – Nei Wai Xiang Ge – 內外相合
Mikor a test könnyűvé válik, nyit és zár, Yin és Yang folyamatosan váltja egymást, ahogy a ki és belégzés, ahogy az elme is változik. Nincsenek egymástól elválasztva. Harmonikus kapcsolatukban egyé válnak.

A folyamatosságban nincs szünet.

9. – Xiang Lian Bu Duan – 相連不斷
Ahol külső erő keletkezik majd majd kioltódik és ismétlődik újra, ott nincs folyamatosság. A Taiji Quan nem a fizikai erőt használja, így olyan mint a zúgó folyam, nincs benne törés hanem folyamatos mozgás van benne.

Megnyugvás a mozgásban.

10. – Dong Zhong Qiu Jing –  動中求靜
A sokáig tartó mozgásban sem fáradunk el Taiji Quan közben, szemben a külső erőt használó stílusokkal. A légzés nem gyorsul, megnyugszik, elmélyül a Qi lesüllyed és összegyűlik az alsó központba. Ugyanígy az elmében is megnyugszunk, visszatalálva egy kimozdíthatatlan középpontba.

Ez a  bejegyzés a www.thetaichilife.com és wikipédia forrásokra támaszkodik.

2018/11/20